Zalando lanceert ZIGN Studio: een nieuwe collectie van het eigen merk ZIGN, een combinatie van circulair design en innovatieve materialen

• Zalando lanceert ZIGN Studio, een collectie dames- en herenkleding met een modeatelier-benadering en vernieuwende materialen.
  • De ZIGN Studio collectie maakt deel uit van Zalando's ambitie om klanten uitzonderlijke waarde en kwaliteit te bieden en tegelijkertijd de grenzen van innovatie te verleggen.
  • ZIGN Studio combineert moderne, trendy ontwerpen die elke dag gedragen kunnen worden met een modulaire, circulaire aanpak.

Zalando, een van Europa's toonaangevende online mode- en lifestyleplatforms, lanceert de ZIGN Studio collectie via het eigen merk ZIGN. De ZIGN Studio-collectie benadert mode als een studio en biedt een capsule met een samenhangende creatieve visie. De ZIGN Studio-collectie bestaat uit 41 modellen voor vrouwen en 39 voor mannen, waaronder kleding, schoenen en accessoires, en richt zich op hoogwaardige kwaliteit en de nieuwste innovaties op het gebied van materialen, waarbij circulair design een belangrijke rol speelt. Elke stijl is zorgvuldig gemaakt met innovatieve materialen, eigentijdse pasvormen en een modulair ontwerp voor veelzijdigere kleding.

Het ontwerpteam van Zalando Own Brands benaderde de ZIGN collectie als een kans om de manier waarop ze werken te heroverwegen, van de tekentafel tot het eindproduct, waarbij de hele levenscyclus van het product aan bod komt, van de inkoop van materialen tot het ontwerp- en productieproces. De ZIGN Studio collectie bevat een aantal van de nieuwste innovaties op het gebied van materialen, waaronder verbeterde productieprocessen, organische, hernieuwbare grondstoffen en gerecyclede materialen. Innovatieve materialen die gebruikt worden bij de productie van de collectie zijn onder andere stoffen gemaakt van hernieuwbare houtpulp zoals Naia™ Renew, kunstleer op biologische basis gemaakt van koffiedik, gerecycled nylon gaas, paddenstoelenleer en andere hernieuwbare en recyclebare materialen. Er worden ook gerecyclede kleurstoffen en pigmenten gebruikt.

De collectie bevat ook modulaire ontwerpelementen die de kledingstukken veelzijdiger en breder inzetbaar maken. Modulaire elementen zoals afneembare mouwen op een donsjas zorgen ervoor dat de kledingstukken op verschillende manieren gedragen kunnen worden (bijvoorbeeld als vest en jas). Een groot deel van de collectie is ontworpen volgens de Circular Design Criteria van circular.fashion, waarbij een unieke benadering wordt gehanteerd waarbij kledingstukken voor minimaal 95% uit één materiaal bestaan. Op deze manier worden mode-items ontworpen om de biologische of technische cyclus te volgen, d.w.z. om biologisch af te breken of te worden gerecycled of geregenereerd als nieuwe grondstoffen.

Sara Diez, VP Own Brand en Product Sourcing: "Onze eigen merken zijn een broedplaats voor nieuwe ideeën, een laboratorium voor ons om innovatieve oplossingen in de mode te testen, met name op het gebied van duurzaamheid, circulariteit, diversiteit en inclusie. ZIGN is de manier voor ons om duurzame en circulaire ontwerpen te creëren en daarom ben ik verheugd om ZIGN Studio vandaag te presenteren. Deze nieuwe collectie combineert trendy ontwerpen die makkelijk elke dag te dragen zijn, met innovatieve en modulaire materialen en een circulaire aanpak. Het maakt deel uit van onze ambitie om onze klanten uitzonderlijke waarde en kwaliteit te bieden en tegelijkertijd de grenzen van innovatie te verleggen."

Het creatieve concept voor de eerste editie van de herfst-/wintercollectie 23 draait om het idee van de "Natureverse": een spel tussen natuur en technologie. Het concept wordt weerspiegeld in de ontwerpen, die innovatieve materialen combineren met aardse texturen. De collectie bevat strakke vormen, digitale weergaven en getextureerde elementen geïnspireerd op geologische formaties.

De collectie is nu verkrijgbaar in alle Zalando-markten.

Download hier alle beelden.