Bijna negen op de tien Belgen weet niet wat aangepaste mode is

Een kwart van de Belgen van 16 jaar en ouder heeft een handicap of beperking en kan baat hebben bij aangepaste mode.

• 86 procent van de Belgen weet niet wat aangepaste mode is, volgens een enquête van Zalando uitgevoerd door iVox.
  • Zodra Belgen weten wat aangepaste mode is, is een meerderheid van 54 procent het eens met de stelling dat het moeilijk is om modieuze en betaalbare aangepaste mode te vinden voor mensen met een handicap.
  • Zalando heeft zijn assortiment aangepaste mode uitgebreid met sportkleding en kinderschoenen, en zal later dit jaar aangepaste kinderkleding en schoenen voor vrouwen en mannen lanceren onder het merk BOSS.

Bijna negen op de tien Belgen heeft ​ geen kennis van aangepaste mode, blijkt uit een enquête van Zalando uitgevoerd door iVox.* Aangepaste mode, ook bekend als adaptieve mode, is kledij en schoenen ontworpen voor mensen met een permanente of tijdelijke beperking. Hieronder valt onder andere beperkte mobiliteit, beperkte beweeglijkheid of sensorische gevoeligheid. Zelfs onder Belgen die aangeven een permanente handicap te hebben, weet 71 procent niet wat aangepaste mode is. Meer dan een kwart (26 procent) van de Belgen van 16 jaar en ouder heeft een lichte tot zware handicap, volgens gegevens van de EU**, en deze groep kan baat hebben bij adaptieve mode.

Aangepaste kledij biedt extra functionaliteit om aankleden gemakkelijker en comfortabeler te maken. Maar er is een aanzienlijke kloof in de modemarkt: het vinden van modieuze adaptieve kleding blijft een uitdaging voor mensen met een handicap. De enquête bevestigt dit: zodra Belgen leren wat aangepaste mode is, is een meerderheid (54 procent) het eens met de stelling dat het moeilijk is om modieuze en betaalbare adaptieve mode te vinden voor mensen met een beperking. Slechts 6 procent was het oneens, terwijl 39 procent geen mening had. Nadat ze weten ​ wat aangepaste mode is, zijn bijna negen op de tien Belgen (88 procent) het eens met de stelling dat mode in het algemeen meer adaptieve kenmerken zou moeten bevatten, zodat mensen met een handicap kunnen kiezen uit een breder scala aan modeproducten en stijlen.

Fabio Baum, General Manager Benelux & Nordics bij Zalando, zegt: “De cijfers laten zien dat er een grote kloof is tussen wat mensen weten en wat nodig is als het gaat om aangepaste mode. Onze missie is om een platform te bouwen waar iedereen die bij Zalando winkelt zich gerespecteerd en vertegenwoordigd voelt. Het vinden van modieuze, aangepaste kleding blijft een uitdaging voor mensen met een handicap. Door adaptieve collecties aan te bieden en uit te breiden onder onze Private Labels en door andere merken, hopen we bij te dragen aan het oplossen van deze uitdaging en een gevarieerde selectie van stijlvolle aangepaste kledij aan te bieden in verschillende prijsklassen en maten op één plek. Ik ben er trots op dat we onlangs ons aangepaste assortiment hebben uitgebreid met 14 sportstukken van onze Private Labels.”

Voor de collectie aangepaste sportkleding heeft Zalando een samenwerking met Ottobock, een wereldleider in gezondheidszorgtechnologie en protheses, om inzichten en feedback van hun atleten uit te wisselen en ontwerpen en kleding te creëren die hen het beste ondersteunen. Een voorbeeld van de adaptieve sportstijlen zijn leggings waarbij één broekspijp is ingekort en afgewerkt met een elastische band om deze op zijn plaats te houden en het comfort voor mensen met een bovenbeenamputatie te verbeteren. Zalando heeft de atleet Fiona Pinar Batalla, die sport met een prothese, uitgenodigd om een rol te spelen in de nieuwe sportmarketingcampagne ​ ‘Je beste tijd komt nog’. Zij presenteert in de campagne de aangepaste sportkledingcollectie van Zalando’s Private Labels.

Relevante kenmerken vinden
Om klanten te helpen gemakkelijker adaptieve producten op de website te vinden, heeft Zalando recentelijk een speciale pagina voor aangepaste mode gelanceerd, met categorieën zoals zintuig-vriendelijke materialen, voor rolstoelgebruik, gemakkelijke sluitingen, gemakkelijk aan te trekken en kleding ontworpen voor protheses. De pagina geeft een uitgebreid overzicht van de aangepaste kleding en schoenen, zodat klanten relevante producten kunnen ontdekken. Klanten met een handicap en hun verzorgers kunnen aangepaste producten die zij hebben gekocht, beoordelen via een speciale module op de productdetailpagina, waar kenmerken met afbeeldingen en uitleg worden getoond.

Bovendien zijn zoekfilters voor adaptieve mode geïntegreerd in de algemene zoekfunctie van de Zalando webwinkel en app, waardoor klanten kunnen winkelen op basis van specifieke vereisten zoals gemakkelijk te verwijderen labels, ritssluitingen verwerkt in de zoom, lage voorkant/hoge achterkant, magneten, naadloos, ritsen die met één hand te openen zijn, optreklussen en wijde halsopeningen. Zalando introduceert ook een nieuwe functie waarmee klanten feedback en suggesties kunnen delen over aangepaste producten die zij hebben gekocht.

Een ruimte om samen te werken
Een belangrijke mijlpaal in Zalando’s inclusie-inspanningen was de lancering van de eerste adaptieve collectie in oktober 2022, bestaande uit 140 stijlen verdeeld over vijf van zijn Private Label-merken: ZIGN, Pier One, Anna Field, Yourturn en Even&Odd. Deze lancering volgde op uitgebreid onderzoek en ontwerp in nauwe samenwerking met vertegenwoordigers van mensen met een handicap en adviesbureau voor inclusie ​ All is for All. Gelijktijdig met Zalando’s initiatief voegden derden zoals Tommy Hilfiger Adaptive, een koploper in aangepaste mode, en Nike nog eens 150 adaptieve stijlen toe aan het aanbod. In totaal lanceerde Zalando enkele honderden stijlen in 2022-2023.

Zalando deelt de ervaringen met zijn partners en moedigt hen aan om mee te doen aan deze missie. Zo zal BOSS bijvoorbeeld door het uitwisselen van inzichten deze zomer zes dames- en zes herenschoenenstijlen met aangepaste kenmerken bij Zalando lanceren. De stijlvolle, functionele collectie richt zich op het makkelijker aandoen en omvat gemakkelijke ritsen en uitneembare inlegzolen.

* Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau iVox. Het bedrijf nam de enquête af onder 1.000 Belgische consumenten tussen 30 mei 2024 en 5 juni 2024. Het onderzoek is representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De percentages in dit persbericht zijn naar onder afgerond wanneer het eerste decimaal 4 of lager was en naar boven afgerond wanneer het decimaal 5 of hoger was.

** ​ Europese Raad, 2022. Percentages hebben betrekking op de Belgische bevolking van 16 jaar en ouder.

Persberichten in je mailbox

Over Zalando

OVER ZALANDO

Zalando, opgericht in 2008 in Berlijn, bouwt aan het toonaangevende pan-Europese ecosysteem voor mode en lifestyle e-commerce rond twee groeivectoren: Business-to-Consumer (B2C) en Business-to-Business (B2B). In B2C bieden we een inspirerende en kwalitatieve winkelervaring voor mode- en lifestyleproducten aan ongeveer 50 miljoen actieve klanten in 25 markten. In B2B gebruiken we onze logistieke infrastructuur, software en servicemogelijkheden om merken en retailers te helpen hun volledige e-commerce business te runnen en te schalen, op of buiten Zalando. Als ecosysteem streeft Zalando ernaar om positieve verandering voor de mode- en lifestyle-industrie mogelijk te maken.